Her ser man tydeligt hvor meget der er under vand.
her ser man tydeligt de mange propeller der holdt skibet på position
Hellefisk hvor der blev boret efter olie
Hellefisk
Her ser vi slæbewiren i aktion. Desværrer ser man ikke isbjerget, men vi er igang med at slæbe et.
Her er vi også igang med at flytte et isbjerg
Her er den selvflyende nylon robb lagt ud man kan lige skimte Mærsk Tender i baggrunden.
Her ser man hvordan vi slæbte med isbjergene.
Her er vi i fuld gang med at slæbe.
Et af de mange isbjerge der drev sydpå. Det var sådan et Titanic ramte.
Flotte var de.
Mærsk Tender
Mærsk Tender
Mærsk Tender ved at passager et isbjerg
Her kommer hun frem igen
Boreskibet havde en radius på 100-75-50-25 sømil. Hvis et isbjerg drev direkte ned mod skibet Blev vi bedt om at begynde at slæbe ved 50 sømil
Vi var hele tiden klar over hvor isbjergene var og hvor tæt på de var.
Nogen måtte jo sørge for maden.
2 matroser og en kok. Kan ikke huske hvad kokken hed men han kunde lave mad. Ego til v og Niels til h.
langs kajen i Holsteinsborg
Her ligger den nylontrosse, som vi brugte til at sejle rundt om isbjergene når de skulle flyttes
Slæbeklydset
Vi havde fået noget i den ene skrue så vi måtte havde en frømand ned og kigge
Den danske flåde var på besøg
Der var 3 boreskibe igang det her er Norsk det lå syd for sedco 545 og så lå der et mere, længere sydpå. Det her PELIKAN blev assisteret af to Smit lloyd (hollandske)
Vi får lidt friske forsyninger humle fra Smit lloyd, vi var løbet tør. Hollænderne sejler ingen steder uden rigligt med ØL.
Langs siden af boreskibet sedco 545
Dækket fuld med borerør
Arbejdsdækket på Topper
Her er boreskibet sedco 445 der lå en box på havbunden som automatisk satte propeller igang hvis skibet flyttede sig det kom højst 8 m ud af position.
Her sæber vi et fundament ombord i Holsteinsborg vandstanden passede så vi lige kunde hive den ombord med slæbespillet.
Kajen i Holsteinsborg hvor vi lå.
Mærsk Tender ankommer lige fra Holsteinsborg og har post med ud til os Barney (styrmand) tager imod
Handelflådens bedste kok. Vi tog alle et par kilo på .
Niels på vagt som foregik på broen så vi kunne høre om der blev kaldt fra Boreskibet.
Søvagten bestod også af radiovagt, hvis der blev kaldt fra boreskibet
Nils og jeg malede udenbords fra gummibåden Sejlede lidt rund på opdagelse i bugten i Holsteinsborg vejret var fint.
1. Styrmanden Barney og Motormanden Keld.
I. Styrmanden Barney herlig fyr, sejlede sammen med ham flere gange i Suexbugten også efter han blev udnævnt til Kaptajn.
Lige ankommet fra holsteinsborg fortøjet i Aberdeen. Havde et frygtelig vejr. Værst gik det ud over Mærsk Tender. den sejlede 12 timer før os og kom ind 8 timer efter os.
Langs kajen i Aberdeen efter Grønland det er utroligt at vi har dækslasten i behold efter det vejr.
Styrmanden Røde Bent Jensen fra Esbjerg dejlig mand at være sammen med står med søfartbogen vi skulle alle rejse hjem på ferie fra Aberdeen efter næsten 4 mdr på Grønland