 |
 |
|
 |
 |
Syvtakket stjerne i det lyseblå flag,en tak for hver arbejdsdag i ugen en joke blandt Matroser
Syvtakket stjerne i det lyseblå flag,en tak for hver arbejdsdag i ugen en joke blandt Matroser
Jeg mønstrede M/T MARIE MÆRSK i Rotterdam den 26-9-1965 som matros vi var næsten en hel dæksbesætning der kørte i bus fra Odense. Som skik og brug var hos Tømmeren (Sømændenes repræsentant i odense) havde vi en lille komsammen på Oasam (værtshus på nørrebro) når vores rejsehjælp var ubetalt. Marie Mærsk et tankskib på 35.925 tons bygget 1962 Odense-Lindø . Kaptajnen J.P. Oszadik I. Styrmand Kaldt (skuffelaus) husker ikke hans rigtige navn, men var ikke særlig vellidt kaptajnen fik jeg et godt forhold til, efter en rejse til Bangkok (koh sichang) brændte jeg den af på vej til Singapore, jeg og 2 andre matroser røg i søretten de to fik sækken jeg røg fra dagmand på 8 - 12 vagten for som han sagde kunne holde øje med mig. Jeg ved ikke om det var fordi jeg var den yngste matros mit øgenavn ombord var Benjamin eller det var fordi han kunne lide mig,,,, Måske. Vi sejlede På Kuwait og Bombay senere et par rejser på Filippinerne ellers var det Golfen og Europa.
Jeg afmønstrede i La Spezia Italien 19-9 1966, jeg og en kollega rejste til Genova og meldte os på forhyrings kontoret i håb om at få en af A.P Møllers jorden rundt sejlere. På det tidspunkt var det sløjt med hyre i Genova. Jeg rejste hjem der var chancen for hyre større, men havde en herlig tid i Genova jeg havde følgeskab af 4 svenske matroser som lige var afmønstret det blev en fugtig tur i Hamburg skiftede jeg tog. Efter Flensborg stod jeg og talte med en canadier der skulle til Århus ude på gangen, jeg så godt en mand der kom ringende med en klokke gå forbi os, og gjorde opmærksom på at spisevognen var åben. På tilbage vejen stoppede han ud for mig og spurgte hvor jeg skulle hen, det var min stedfar, nu skal det siges jeg var træt og ikke hel ædru. Nå men stor gensynsglæde og jeg gik med ham hen i spisevognen og fik mig et par øller jeg anede ikke han var tjener i Wagon lits. . 1977 skulle jeg mønstre Mærsk Trimmer der var rigget om til Dykkerskib og lå ude ved Danfeltet. Vi blev fløjet derud med Helicopter og landede på på Marie Mærsk som lå og lastede den olie der blev pumpet op 11 år efter jeg mønstrede af var jeg nu ombord i marie Mærsk igen.
"M/T MARIE MÆRSK" Odense stålskibsværft 1962 nr 160. 1975 ændret til råolietankskib for transport af olie fra Danterminalen i Nordsøen til Brunsbuttel og især Fredericia og Gulfhavnen ved Stigsnæs. Søsterskib til "M/T OLUF MÆRSK" Solgt den 4. sep 1984. omdøbt til "Georgione" drev på grund under en storm 17-01-1985 ved Siracusa, Sicilien forladt af besætning. Bjærget 4 måneder senere og slæbt til Algecras og ophugget.
"M/T MARIE MÆRSK" Odense stålskibsværft 1962 nr 160. 1975 ændret til råolietankskib for transport af olie fra Danterminalen i Nordsøen til Brunsbuttel og især Fredericia og Gulfhavnen ved Stigsnæs. Søsterskib til "M/T OLUF MÆRSK" Solgt den 4. sep 1984. omdøbt til "Georgione" drev på grund under en storm 17-01-1985 ved Siracusa, Sicilien forladt af besætning. Bjærget 4 måneder senere og slæbt til Algecras og ophugget.
Losser Råolie fra Dan terminalen.
Læg mærke til det store Helikopterdæk på fordækket.
Losser Råolie fra Dan terminalen.
Læg mærke til det store Helikopterdæk på fordækket.
Marie Mærsk fortøjet ved bøjen ved Dan feltet laster olie. Mærsk Server i forgrunden.
Marie Mærsk fortøjet ved bøjen ved Dan feltet laster olie. Mærsk Server i forgrunden.
|
|
 |