Efter tre Måneders ophold på Svendborg Sømandshøjskole, hvor vi havde lært en masse om søvejsregler, og skibsarbejde var jeg klar til at sejle igen.
Vi var to elever fra skolen, der søgte hyre på statens forhyringskontor i Svendborg, og vi fik Mortorskibet "Ulla Christ" af Rønne, vi møstrede 6. November 1961.
Skibet lå i Århus, så vi tog afsted, nu skulle det blive godt at komme til søs igen, Jeg blev mønstret som Jungmand til 450 kr om måneden.
Min makker som var Færing (husker ikke hans navn) skulle være Kok og Dæksdreng til 400 kr om måneden.
Skibet var et lille stålskib på ca 150 t. og sejlede Paketfart mellem Århus og Rønne foruden os var der Skipperen (ejer af skibet) og en Bedstemand, Skipperen boede agter vi andre tre forude i et lille hummer med kakkelovn.
Ved afsejling havde dæksdrengen den første rortørn derefter mig og så Bedstemanden, derefter skiftedes Bedstemanden og jeg til at styre 4 timer og holde 4 timers fri, sjovt nok passede det altid sådan, at jeg som regel havde haft 4 timers vagt inden vi kom i havn, det var altid kl 05 om morgenen losningen begyndte kl 07, vi var med ved losning og lastning 07-17 så det var en lang dag.
Overtids betaling det ord kendte skipperen ikke , så det var der ikke noget af.
Foruden Ulla Christ havde Skipperen også en 2 masters Skonnert (træskib) som hed Lis Christ den lå oplagt i Rønne havn, havde ikke været ude og sejle i lang tid
Ulla Christ havde fået maskinskade så vi skulle nu sejle to ture med Lis Christ medens Ulla blev repareret i Rønne.
Den første tur glemmer jeg aldrig dårligt vejr, og skibet var så utæt, at vi havde 10 cm vand i vores lukaf forude, og vores køjetøj var sjaskvådt da dækket også var utæt, da vi kom til Århus var der 1/2 meter vand i lasten Dækspumpen var rustet fast ikke engang havnekranen kunne få den løs.
På vej hjem til Rønne var vi ved at blive sejlet ned i tæt tåge, så jeg var lykkelig da Skipperen sagde jeg skulle blive i Rønne, og male på Ulla Christ medens de sejlede den sidste tur med Lis Christ. Årsagen var, at de alle tre skulle bo agter, og der var kun plads til tre mand, lukafet forude var ubeboeligt.
Det var vinterdage, og vi blev kun vasket i Århus, der kunne Dæksdrengen og jeg komme i svømmehallen, og få et varmt bad, vi måtte ikke engang koge en kedel vand i kabyssen til vi kunne vaske os, det var for dyrt i gas mente Skipperen.
Min Færøske ven og jeg blev enige om, at vi ville i land og sagde op lige før jul, skipperen blev stiktosset, men vi var ligeglade, vi blev ikke behandlet ret godt af hverken ham eller Bedstemanden.
Skipperen blev kaldt dødssejleren fra Rønne imellem besætningerne i de andre skibe; når alle andre lå inde for dårligt vejr sejlede vi han skulle jo holde tiderne vi sejlede paketfart, og den var han bange for at miste.
Min ven Færingen og jeg rejste med Bornholmerfærgen fra Rønne den 23-12 til København, desværre har jeg ikke siden hørt eller set min Færøske ven.
M/S Ulla Christ. bygget i Holland 1910. brt 90,81, nt 44,57. Indkøbt fra Norge 1923 under navnet >Neptunus I< fik navnet >Hans< af Ærøskøbing. 1936 forandret fra motorskib til motorjagt. 1949 navnet >Bølgen< 1960 købt af Aage Emil Christensen 1960 da hed hun >Tekla< blev omdøbt til >Ulla Christ< Rønne. 1967 solgt til Ballen nyt navn >Ero< sejler nu som lystyacht under Hollandsk flag >ERO<
M/S Ulla Christ. bygget i Holland 1910. brt 90,81, nt 44,57. Indkøbt fra Norge 1923 under navnet >Neptunus I< fik navnet >Hans< af Ærøskøbing. 1936 forandret fra motorskib til motorjagt. 1949 navnet >Bølgen< 1960 købt af Aage Emil Christensen 1960 da hed hun >Tekla< blev omdøbt til >Ulla Christ< Rønne. 1967 solgt til Ballen nyt navn >Ero< sejler nu som lystyacht under Hollandsk flag >ERO<