James og jeg skulle i 1962 havde været med nybygningen fra Odense Stålskibsværf >M/T Jetta Dan<, som Letmatroser, men J.L. havde fået dispentation så den kun skulle sejle med en Letmatros.
Så ingen af os tog den hyre vi ville prøve at komme ud sammen, men der var ikke mange skibe der havde 2 letmatroser, så det lykkedes ikke for os.
Vi var sammen,
hver dag og som medlem af Sømændenes Forbund søgte vi hyre i Odense hos Sømændenes forbundsafdeling.
Vores veje skiltes vi kom begge ud og sejle med forskellige skibe, og jeg hørte
ikke fra James før jeg var indkaldt i Marinen, jeg modtog et postkort fra ham sendt fra Frankrig den 20. maj 1964, hvori der stod.
Hallo Jørgen
Jeg er afmønstret
for halvanden månede siden Så har jeg ellers gået i Genova, Cannes, Nice og Monte carlo du er vel i Marinen for øjeblikket kan jeg tænke mig. Herfra skal jeg til Donkerque i Nordfrankrig og så til Antwerpen. Jeg skriver
så snart jeg får hyre.
Hilsen James.
Jeg har senere fundet ud af han rejste tilbage til Genova og tog hyre på et Norsk fragtskib >Roald Amundsen.
Skibet sejlede på Australien-Østen med korn i Brisbane lå den i havn og blev gasset for rotter så besætningen blev indkvarteret på hotel.
Der må han havde mødt besætningen
fra den danske sandpumper >Kaptajn Nielsen< som manglede en mand; for han afmønstrde det Norske skib og påmønstrede >Kaptajn Nielsen< som forliste kort tid efter, hvorved James omkom.
Skibet
kæntrede den 18. sept kl. ca 23.25 1964 og 9 mand omkom en matros svømmede 6 km i hajfyldt farvand ind til en ø hvor han fik tilkaldt hjælp. Det lykkedes at få resten af besætningen ud fra luftfylde huller inde i skibet
af frømænd.
James urne ligger i Nyborg jeg går tit forbi hans gravsted, som ligger et smukt sted med en gravsten, hvor der er et guldfarvet anker på.
Ære være hans minde.