Jeg fik to tibud på hyre, et ØK skib ,som afløserbåds der sejlede på Indien, og så en Nybygning Jakob Mærsk /tankskib) Jeg tog Jakob Mærsk.
Ham der ellers havde fået den, som båds var blevet smidt hjem sammen med en matros fra Marstal, hvor de havde gået på sikkerhedskursus, de havde kigget for dybt i flaskerne.
Jeg mødte i Esbjerg, hvor vi skulle på et tre dages Brand og Røgdykker kursus, vi boede på Hotel Anskar, tre gode dage, hvor jeg efter brandskolen kunne være sammen med min ex kæreste og vores lille Datter de var flyttet til Esbjerg, efter vi var gået fra hinanden, men gode venner var vi stadig.
Det var 6 år siden jeg sidst havde været i en Mærsk båd, og jeg må sige, der var sket store forandringerne, jeg måtte knibe mig i armen; for ellers ville jeg tro at det var en drøm, sikken en Service vi fik. Med bus til Frederikshavn Stor frokost i Ålborg og fin behandling på færgen til Norge, hvor vi skulle Mønstre.
Vi blev Mønstret den 25-6-1976 i Sandefjord 58.700 dwt 21 Coatet tanke 2 kraner jo et fint skib Dæksbesætning 1 båds,1 pumpemand og 4 matroser, vi gik til Nordafrika Libyen og skulle laste til Texas, inden vi ankom Libyen måtte vi hive alt proviant som vi ikke kunne nå at fortære, som kom fra Israel overbord, selv det Israelske flag beslaglagde de.
Vi havde tre rejser på Texas Corpus Christi, og Port Athur, Houston og Spanien og sågar var vi i England og hente Nordsøolie til Finland (det var ikke det norsøolie vi drikker) vi hentede en last i Venezuela til New York (long island) hvor jeg afmønstrede den 27-12-1976. Den første rejse var med Råolie fra Libyen til Port Arthur derfra skulle vi til Bahamas og laste smørolie til Hamburg, vi havde tre dage til at rense tanke i og jeg må sige da vi var færdige kunne man ikke se der lige havde været råolie i takket være de Coatede tanke. Da vi var i Houstom besøgte jeg min kusine hun var gift med en Amerikaner og boede der, vi havde en god dag sammen, og jeg var den første i familien der fik at vide hun ventede en Baby.
Medens jeg var ombord i Jakob Mærsk søgte jeg om at komme i Mærsk Supplie skibe kaptajnen skrev, og anbefalede mig, det var første gang jeg havde taget hyre på den måde, men jeg kom i Supply skibene mønstrede Mærsk Tackler 26-02-77i Sfax Tunis.
"Jakob Mærsk" billede søsterskibet Jane.
Jakob var bygget i Norge 1976. Produkttankskib 54.999 dw.
Normal besætning 27 men fik lov til at sejle med 22 mand.
"Jakob Mærsk" billede søsterskibet Jane.
Jakob var bygget i Norge 1976. Produkttankskib 54.999 dw.
Normal besætning 27 men fik lov til at sejle med 22 mand.