AHTS skibene i H. serien og S. serien

De tre små AHTS skibe. i H. serien Mærsk Helper, Mærsk Handler, Mærsk Hauler er bygget på Aarhus Flydedok & Maskinkompagni, som Nr 152, 153, 154. og dels på Rolandswerft, Bremen som Nr 982, 983, 984.

Afleveret den 7. juni. 72. den 29. sept. 72. og den 8. dec. 72. til A.M.M.Møller og fællesrederiet.

757 dw. diesel. To 8-cyl. 4-takts. MaK. 3800 hk. Pæletræk 40 tons. 13 knob. 12 passager.

Mærsk Helper. Solgt den 16.jan 1981 til Belvoir Shipping Co. Ltd., Limasol og omdøbt "Red Hawk".
Mærsk Handler. Solgt den 21.okt 1980 til Prince Offshore Bunkering Co., Ltd Sharjah og omdøbt "Saeed".
Mærsk Hauler. Solgt den 21. okt 1980 til Prince Offshore Bunkering Co. Ltd., Sharjah. omdøbt til "Mattar" Forlist i det Indiske Ocean 5.8.1983. (otte mand reddet en omkom)

I Mærsk Hauler og Mærsk Handler gjorde jeg tjeneste i Ras Shukheir (Gulf of Suez Ægypten) i 1977-78. Mærsk Helper i Ras Tanura (Arabiske Golf) 1979.

Besætning 9 mand Skipper, Styrmand, Maskin Chef, 1. mester, Motormand tre Matroser og en kok. På længere rejser en Styrmand mere.

De fire AHTS skibe i S. serien Mærsk Server. (Nr 146), Mærsk Supporter (Nr 149), Mærsk Supplier (II). (Nr 152), Mærsk Shipper (Nr 153). Er bygget af Aarhus Flydedok og Maskinkompagni. Afleveret henholdvis 5. Aug 1971. 2. dec 1971.  2. febr 1972. 4. maj 1972. til D/S af 1912. Den 19.12.1973 overgår de til Fællesrederiet.

757 dw. Diesel to 8-cyl. 4-takts Mak. 3800 hk. Pæletræk 40 tons 13 knob. 12 passager. 

Mærsk Server. Solgt den 30. jan 1981. til Anchor Transport Corp., Panama. omdøbt "Maersk Server" administreret af Mærsk Singapore kontor. Den menige besætning blev skiftet ud med Filippinere. Solgt 29.1.1987 til Partrederiet N. Højlund hansen, Svendborg omdøbt til "Stevns Transporter" Solgt igen i juni 1990 til Mars Trading Ltd., og omdøbt "Safe Transporter".
Mærsk Supporter. Solgt 1981 til Anchor Transport Corp., Panama og omdøbt "Maersk Supporter". Den menige besætning udskiftet med Filippinere. Administreret fra Mærsk Singapore Kontor. Solgt 1987 til Albwardy marine Engineering, Panama og omdøbt til "Nice Tango".
Mærsk Supplier (II). Solgt 30.1.1981 til Anchor Transport Corp., Panama, og omdøbt "Maersk Supplier". Solgt igen 29.1.1987 til N. Højlund Hansen Svendborg omdøbt "Stevns Supplier" efter at være ankommet i Tov til danmark, slæbt af "Stevns Transporter". Okt 1997 "Seamoon" Okt 1999 solgt til Mexico.
Mærsk Shipper i baggrunden. Solgt 30.jan.1981 til Anchor transport Corp., Panama , omdøbt Maersk Shipper, den menige besætning udskiftet med Filippinere. Administreret fra Mærsk kontor Singapore. Solgt 1987 til World Carrier Ltd., Panama omdøbt "Busy Bee".

Med de fire skibe gjorde jeg tjeneste i Ras Tanura (Den Arabiske Golf) jeg var i Mærsk Supplier 2 gange sidste gang var i Dec 1980 til den 2.3.1981. Vi var den sidste S. båd der gik til Bahrain i dok og skiftede flag til Panama. Blev afløst af Filipinere. Efter vi kom hjem fik vi brev fra Rederiet at vi var fyret, men kunne søge ud i andre af rederiets skibe. Jeg gik i land og blev Værtshusholder. Mit liv som Sømand var slut.

Henning 17.10.2021 10:08

S skibene fra Århus Mener Server er # 146 Supporter # 147 Supplier # 148 Shipper # 149

| Svar

Nyeste kommentarer

07.11 | 16:06

www.lyboel.dk

02.11 | 10:47

Hej Gert, Det må du hjertens gerne min mail er jymd@mail.dk hvis der er noget jeg kan hjælpe dig med udover det der er skrevet på min hjemmeside. Jørgen

01.11 | 13:32

Sejlede som passager med Dana Anglia husker ikke rigtige årstal slut 70 erne , vi sejlede i den værste storm i århundrede 3 døgn inden Harwich.

22.10 | 12:34

Må jeg bruge oplysninger fra din side til et krigssejlerprojekt? - og kan jeg få en mailadresse til dig?