Med Evelyn Mærsk i Santos

T/T EVELYN MÆRSK. Turbinetankskib bygget Odense Stålskibsværf A/S Lindø (nr 20) Søsat den14-10-1967. Afleveret den 23 dec 1967 til Tank og Ruteskibe I/S København. 1977 oplagt i Sandvig. Solgt 1979 til Maersk Co. Ltd, London og omdøbt >MAERSK ANGUS< for at indgå i charter til BP og ændret til indsættelse i pendultrafik (som såkaldt shuttle tanker) mellem Buchan oliefeldter i Nordsøen raffinaderier. Oplagt feb 1987 Southhampton, solgt samme år til Trodos Shipping & Trading Ltd, London (Tiaret Shipping S.A.., Panama) og omdøbt >BLUEWATER<. Solgt 1987 til Get Wealth Enterprises Inc., Panama, (Manda Shipping CO. Ltd., Hong Kong) og omdøbt til > BLUE SKIES< Ankom til Kaohsiung den 05-01-1988 for ophugning.

Mit største Skib


T/T Evelyn Mærsk bygget på Lindø 1967 lidt over 100.000 t Mønstrede i Zeebrugge Belgien 28 Juli 1969 som Matros.
Evelyn Mærsk var ved afleveringen det største under Dansk Flag.
Mønstrede af 17 Januar 1970, Kaptajnen Hans Eisenrich flink og omgængelig han blev afløst af  Egil Hansen.
 Med vores gamle kaptajn havde vi den ordning, at vi foruden 2 øl om dagen
(mærsk style) hver 14 dag kunne købe, enten en Kasse øl eller en flaske spiritus på skift for dem der havde behov for det.
Jeg var blevet valgt til Tillidsmand, og forespurgte Skipperen om det var noget han kunne forsætte med da vi ingen problemer havde haft med det.
Uha Uha, han blev sgù helt bleg ,og sagde nei nei sådan noget brugte han ikke, nu er det sådan efter min erfaring ( han var færing) at Færinge enten drikker eller er afholdsmænd og uanset meget religiøse og min erfaring med Færinge er stor jeg har sejlet sammen med mange på godt og ondt.
Egil Hansen var absolut ikke afholdsmand, hver eftermiddag var der drinks for officererne, og aftenfester med stort udvalg i spiritus. Hos den menige besætning 2 øl pr dag menige var ikke at regne for noget.
Dæksbesætningen fungerede  ellers godt men efter Egil Hansens ankomst blev der ikke det gode sammenhold vi havde haft.
Vi fik en rejse til Santos til en oliehavn, et stykke uden for Santos " Sao Sebastiao" jeg havde været der før.
Jeg havde på det tidspunkt en kæreste i Rio de Janerio og jeg telegraferede til hende og fik svar at hun kom.
Efter ankomst gik jeg til kaptajnen; for at få hans tilladelse, og et besøgspas til Rosanne, uha uha nu blev han sgù hel bleg igen, nei, nei sådan noget ville han ikke havde ombord jeg blev stiktosset og spurgte, hvà fanden han bildte sig ind at omtale min kæreste så nedladende, det undskyldte han og forklarede at han ikke kunne påtage sig ansvaret hvis der skete en ulykke.
Jeg var rasende nu skal det siges at samtalen foregik , i officers saloonen både agenter fra land og vores kvindelige telegrafist,  overstyrmand og maskinchefen var til stede. Vi havde lige været i Rotterdam, hvor det vrimlede med koner, børn, kærester og familiemedlemmer, hvem fanden havde ansvaret der. Jeg sagde han kunne rende mig i røven og at jeg gik i land og først kom når vi skulle sejle.
Jeg var fast besluttet på at rømme så jeg prøvede at lokke mit pas og søfartsbog fra telegrafisten men hun ville ikke udlevere mig dem.
Nå men Rosanne ventede mig, så jeg tog i land og gensynsglæden var stor, vi havde en god tid sammen hun mente dog, at jeg skulle tage med hende til Rio, men uden pas og søfartsbog var det ikke godt.
Vi skulle afsejle næste aften så Rosanne og jeg sagde farvel, hun skulle med en bus til Santos, og derfra videre. Jeg tog ombord efter hun var kørt lagde mig på køjen ville hvile mig lidt inden vi skulle sejle.
Jeg blev vækket af en kollega der fortalte mig at Rosanne ventede mig ved gaten, og vi ikke skulle sejle før næste dag. Jeg fik fat i Overstyrmanden  han kunne bekræfte, at det var rigtigt nok , Kaptajnen og Maskinchefen var i Santos de kunne ikke komme ombord før næste dag.
Det var en rystet grædende kæreste jeg mødte ved gaten hun kunne fortælle at vejen til Santos var væk der havde været et bjergskred lige foran hendes bus og der var flere biler der røg med i bjergskredet ikke noget at sige til hun var ckokeret.
Næste dag blev det ordnet sådan at Kaptajnen og Maskinchefen havde hyret en båd til at sejle mod Sao Sebastiao og vi skulle sejle dem i møde. Hvad de egentlig skulle i Santos vides ikke tjaé men man har vel lov at tænke for sig selv.
Rosanne kom hjem til Rio nogle dage efter jeg genså ikke siden Rosanne men har hørt hun rejste til Lisabon og senere blev gift med en dansk maskinist og bosat i Danmark. Jeg afmønstrede i Rotterdam 15-1-1969. Havde fået nok af det skib.

Min daværende kærste Rosanna som nær havde mistet livet.

Godt billede rart at se røven af Evelyn Mærsk

Ole mikkelsen 16.03.2021 22:17

Jeg var også med Evelyn, bådsmand pibe Holger, matros Gert, fyrbøder Hasselstrøm, matros Jan .

Bent Daep Jørgensen 05.01.2021 09:35

..der blev flaget om. Vil du høre mere er du velkommen til at kontakte mig.
Mvh Bent

Bent Daep Jørgensen 05.01.2021 09:32

Hej Jørgen,
Sjov og interessant side du har.
Jeg stod for et eltavle projekt ifm omflagningen til Britisk flag i 1979. Det var både Evelyn og Elizabeth

Tor 19.04.2020 08:14

Hej Jørgen - Læste din beretning fra Evelyn - Jeg har samme erfaring - Desværre er mit skriveri på 160 tegn plus - Vil du sende din mail adresse? Hilsen Tor

Frank Rasmussen 03.01.2018 12:39

Evelyn Mærsk var min første udmønstring som aspirant fra 24. juni 72 - 30. april 73. Jeg husker ganske udmærket Rozanne, som var stewardesse i officersmessen.

Allan Pedersen 28.11.2016 22:29

Jamen øv da .... jeg har selv sejlet på T.T Evelyn Mærsk på 101.000 tons. Påmønstrede på værftet i Lissabon 03. OKT 70 og afmønstrede Genova 29. AUG 71.

Jørgen 26.01.2017 13:51

Hej Allan skibet var der jo ikke noget i vejen med problemet var skipperen det var ham der ødelagde vore ellers så gode forhold.
Jørgen

steen 05.02.2015 20:30

Hej Jørgen Det er nogen gode gammel minder fra den tid ,jeg mener at Evelyn Mærk er et søster skib til t/t A.P.Møller ,var med den i 13 mdr i 72 , sjovt var det

Arne sødergren ex.christensen 22.01.2014 16:54

Hej Jørgen! Vi må have været på Evelyn samtidig under Eisenrich. Bådsen var pibe Holger! jeg boede på kammeret lige til venstre for bådsen.

John Criddle 15.07.2013 03:33

Fin side, har selv sejlet evelyn Mærsk i 13½ måned som aspirant, var med til den første dokning i Lisabon, hvor vi kom mege på Texas Street.

Søren sømand ( Halfdan B Offshore ) 26.03.2012 07:26

Hej
Jeg er den danske maskinist, der blev gift med Rozanna Sales de Andrade.
Vi mønstrede pudsigt nok på Evelyn Mærsk, var ombord i 15 mdr. og 19 dage.

| Svar

Nyeste kommentarer

07.11 | 16:06

www.lyboel.dk

02.11 | 10:47

Hej Gert, Det må du hjertens gerne min mail er jymd@mail.dk hvis der er noget jeg kan hjælpe dig med udover det der er skrevet på min hjemmeside. Jørgen

01.11 | 13:32

Sejlede som passager med Dana Anglia husker ikke rigtige årstal slut 70 erne , vi sejlede i den værste storm i århundrede 3 døgn inden Harwich.

22.10 | 12:34

Må jeg bruge oplysninger fra din side til et krigssejlerprojekt? - og kan jeg få en mailadresse til dig?