 |
 |
|
 |
 |
Med Evelyn Mærsk i Santos
T/T EVELYN MÆRSK.
Turbinetankskib bygget Odense Stålskibsværf A/S Lindø (nr 20) Søsat den14-10-1967. Afleveret den 23 dec 1967 til Tank og Ruteskibe I/S København.
1977 oplagt i Sandvig. Solgt 1979 til Maersk Co. Ltd, London og omdøbt >MAERSK ANGUS< for at indgå i charter til BP og ændret til indsættelse i pendultrafik (som såkaldt shuttle tanker) mellem Buchan oliefeldter i Nordsøen raffinaderier.
Oplagt feb 1987 Southhampton, solgt samme år til Trodos Shipping & Trading Ltd, London (Tiaret Shipping S.A.., Panama) og omdøbt >BLUEWATER<. Solgt 1987 til Get Wealth Enterprises Inc., Panama, (Manda Shipping CO. Ltd., Hong Kong) og omdøbt til > BLUE SKIES< Ankom til Kaohsiung den 05-01-1988 for ophugning.
T/T EVELYN MÆRSK.
Turbinetankskib bygget Odense Stålskibsværf A/S Lindø (nr 20) Søsat den14-10-1967. Afleveret den 23 dec 1967 til Tank og Ruteskibe I/S København.
1977 oplagt i Sandvig. Solgt 1979 til Maersk Co. Ltd, London og omdøbt >MAERSK ANGUS< for at indgå i charter til BP og ændret til indsættelse i pendultrafik (som såkaldt shuttle tanker) mellem Buchan oliefeldter i Nordsøen raffinaderier.
Oplagt feb 1987 Southhampton, solgt samme år til Trodos Shipping & Trading Ltd, London (Tiaret Shipping S.A.., Panama) og omdøbt >BLUEWATER<. Solgt 1987 til Get Wealth Enterprises Inc., Panama, (Manda Shipping CO. Ltd., Hong Kong) og omdøbt til > BLUE SKIES< Ankom til Kaohsiung den 05-01-1988 for ophugning.
T/T Evelyn Mærsk bygget på Lindø 1967 lidt over 100.000 t Mønstrede i Zeebrugge Belgien 28 Juli 1969 som Matros.
Evelyn Mærsk var ved afleveringen det største under Dansk Flag.
Mønstrede af 17 Januar 1970, Kaptajnen Hans Eisenrich flink og omgængelig han blev afløst af Egil Hansen. Med vores gamle kaptajn havde vi den ordning, at vi foruden 2 øl om dagen (mærsk style) hver 14 dag kunne købe, enten en Kasse øl eller en flaske spiritus på skift for dem der havde behov for det. Jeg var blevet valgt til Tillidsmand, og forespurgte Skipperen om det var noget han kunne forsætte med da vi ingen problemer havde haft med det. Uha Uha, han blev sgù helt bleg ,og sagde nei nei sådan noget brugte han ikke, nu er det sådan efter min erfaring ( han var færing) at Færinge enten drikker eller er afholdsmænd og uanset meget religiøse og min erfaring med Færinge er stor jeg har sejlet sammen med mange på godt og ondt. Egil Hansen var absolut ikke afholdsmand, hver eftermiddag var der drinks for officererne, og aftenfester med stort udvalg i spiritus. Hos den menige besætning 2 øl pr dag menige var ikke at regne for noget. Dæksbesætningen fungerede ellers godt men efter Egil Hansens ankomst blev der ikke det gode sammenhold vi havde haft. Vi fik en rejse til Santos til en oliehavn, et stykke uden for Santos " Sao Sebastiao" jeg havde været der før. Jeg havde på det tidspunkt en kæreste i Rio de Janerio og jeg telegraferede til hende og fik svar at hun kom. Efter ankomst gik jeg til kaptajnen; for at få hans tilladelse, og et besøgspas til Rosanne, uha uha nu blev han sgù hel bleg igen, nei, nei sådan noget ville han ikke havde ombord jeg blev stiktosset og spurgte, hvà fanden han bildte sig ind at omtale min kæreste så nedladende, det undskyldte han og forklarede at han ikke kunne påtage sig ansvaret hvis der skete en ulykke. Jeg var rasende nu skal det siges at samtalen foregik , i officers saloonen både agenter fra land og vores kvindelige telegrafist, overstyrmand og maskinchefen var til stede. Vi havde lige været i Rotterdam, hvor det vrimlede med koner, børn, kærester og familiemedlemmer, hvem fanden havde ansvaret der. Jeg sagde han kunne rende mig i røven og at jeg gik i land og først kom når vi skulle sejle. Jeg var fast besluttet på at rømme så jeg prøvede at lokke mit pas og søfartsbog fra telegrafisten men hun ville ikke udlevere mig dem. Nå men Rosanne ventede mig, så jeg tog i land og gensynsglæden var stor, vi havde en god tid sammen hun mente dog, at jeg skulle tage med hende til Rio, men uden pas og søfartsbog var det ikke godt. Vi skulle afsejle næste aften så Rosanne og jeg sagde farvel, hun skulle med en bus til Santos, og derfra videre. Jeg tog ombord efter hun var kørt lagde mig på køjen ville hvile mig lidt inden vi skulle sejle. Jeg blev vækket af en kollega der fortalte mig at Rosanne ventede mig ved gaten, og vi ikke skulle sejle før næste dag. Jeg fik fat i Overstyrmanden han kunne bekræfte, at det var rigtigt nok , Kaptajnen og Maskinchefen var i Santos de kunne ikke komme ombord før næste dag. Det var en rystet grædende kæreste jeg mødte ved gaten hun kunne fortælle at vejen til Santos var væk der havde været et bjergskred lige foran hendes bus og der var flere biler der røg med i bjergskredet ikke noget at sige til hun var ckokeret. Næste dag blev det ordnet sådan at Kaptajnen og Maskinchefen havde hyret en båd til at sejle mod Sao Sebastiao og vi skulle sejle dem i møde. Hvad de egentlig skulle i Santos vides ikke tjaé men man har vel lov at tænke for sig selv. Rosanne kom hjem til Rio nogle dage efter jeg genså ikke siden Rosanne men har hørt hun rejste til Lisabon og senere blev gift med en dansk maskinist og bosat i Danmark. Jeg afmønstrede i Rotterdam 15-1-1969. Havde fået nok af det skib.
Min daværende kærste Rosanna som nær havde mistet livet.
Min daværende kærste Rosanna som nær havde mistet livet.
Godt billede rart at se røven af Evelyn Mærsk
Godt billede rart at se røven af Evelyn Mærsk
|
|
 |
|
|
|