T/T Jakob Mærsk bygget på Lindø 1966, 80.000 tons mønstret den 8-8 1967 Savona Italien.
Kaptajnen Hans Christensen (Kong Hans)
Lastepladser: Persiske Golf, Nord-Afrika. Losse pladser: Nordeuropa, Australien, Brazilien.
Kaptajnen " Kong Hans" lignede en gammeldags Sørøver kaptajn, sort skægget, stor, kroget næse og på grund af en rygskade gik han lidt sidelæns og altid med sin Shæferhund ved sin side og lige i røven Hovmesteren, en lille tynd og meget bleg næsten gennemsigtig mand. (de sejlede altid sammen)
Kong Hans kunne godt lide et godt party i ny og næ, han kunne finde på at dukke op i vores rygesaloon en Lørdag aften med sin ven Hovmesteren og så sende Hovmesteren efter et par kasser øl. Normalt var det jo efter Mærsk style kun 2 øl pr mand om dagen, men når K.H var i det humør kunne vi købe både øl og spiritus.
Efter sådan en fest, der kunne varer til Søndag aften gik det galt for en kollega "rotten" han tørnede ikke til Mandag morgen.
K.H var på stikkerne efter sådan en fest holdt øje med, om alle var tørnet til, hvis ikke faldt hammeren.
Rotten fik sækken røg i søretten blev lokket 7 dages hyre, jeg var Tillidsmand så rotten klagede sin nød til mig, jeg forlagde efter ( Rottens mening meget uretfærdige behandling) sagen for K.H .
Jeg fik den besked at når han K.H, kunne tørne til efter Partyet kunne Rotten også, hvis ikke skulle han ikke drikke ( logik for perlehøns ) nå, men Rotten blev tilgivet fik tilbagebetalt sin 7 dages hyre, og fik at vide næste gang ville han få sækken, roen genoprettet.
Under havnebugsering i Le Havre kæntrede en slæbebåd og sank 1 mand omkom, var til søforhør, vi blev frikendt slæbebådens skippers skyld den automatiske slæbekrog udløser virkede ikke, men vi var jo rystet efter den oplevelse.
Jeg mønstrede af den15-5-1968 Rotterdam efter mange sjove oplevelser med Kong Hans (jeg kunne nu godt lide den mand).
Jakob Mærsk Totalforliste 29-1-1975 i Leixoes Portugal og 7 mand omkom.
Den kom fra den Persiske Golf med Råolie havde ligget 6 dage for anker på grund af dårligt vejr og det var på vej ind til olie kajen den støtte på et klipperev og igen 2gange hvorpå der opstod lækage og en gnist antændte råolien og skibet gik i brand. Havet er ubarmhjerteligt.
NB. Hans Christensen (kong hans) 1939 under 2. verdenskrig lå han 1 år på Filippinerne med M/S Lexa Mærsk derefter til søs med amerikanske skibe til 1949. Under krigen forlist i 1942 Koralhavet og senere deltaget i bjærgningen af en 43 mands besætning fra en Belgisk damper ved kap Hatteras. Dekorationer :
U.S. ATl.W.Z.B. -U.S.M.M.E.W.Z.B. - U.S.P.W.Z.B. - U.S.M.M.C.B. og U.S.P.D.B.
En brav Sømand.