 |
 |
|
 |
 |
Skorstensmærke fra 1889 til 1952 DDPA
Det Danske Petroleums Aktieselskab.
Skorstensmærke fra 1889 til 1952 DDPA
Det Danske Petroleums Aktieselskab.
Skorstensmærke fra 1952 nu Dansk Esso
Skorstensmærke fra 1952 nu Dansk Esso
Det Danske Petroleumsselskab blev stiftet i 1889 på initiativ af grosserer Johannes M. Holm der var en af datidens storkøbmænd.
Aktiekapitalen for det nye selskab blev sat til I.mill. kr I 1890 fik selskabet sin første tankdamper S/t Christine. Det solgtes i 1900 til England for 20.700 pund sterling.
Det store amerikanske Standard Oil Co of New Jersey var økonomisk interesseret i D.D.P.A. og i 1922 købte det danske selskab af amerikanerne tankdamperen > F. D. Asche som under dansk flag fik navnet > Scandia <.
Skibet var bygget i Amerika i 1918 og var med sine 8703 brt et af datidens forhold meget stort skib, som gjorde tjeneste i mange år, indtil det i april 1950 blev solgt til Panama.
I 1910 udvidedes aktiekapitalen til 6.800.000 kr. De nye aktier blev overtaget af det amerikanske selskab til kurs 165. Da det i forvejen ejede halvdelen af den gamle kapital, er det indlysende, hvem der i virkligheden ejede det danske selskab. I 1923 udvidedes til 13.600.000 og i september yderligere til 27.200.000 og i juni 1939 til 20.400.000 og endelig til 32.640.000.
Generakkonsul Chr. Holm fratrådte den daglige ledelse i 1939, hvorefter direktionen bestod af F. W. Kraft, Ernst Muller og Erik Frandsen. I 1945 efterfulgte direktør Ernst Muller direktør F.W. Kraft som formand for direktion og bestyrelse, og ved Ernst Mullers afgang i 1953 blev Erik Norbye Nielsen der var indtrådt i direktionen i 1949, nu formand for denne. .Som formand for bestyrelsen afløstes Ernst Muller af greve K.F.S. Ahlefeldt Laurvig, der allerede i 1924 var indtrådt som medlem.
I 1960 består direktionen af : E. Norbye Nielsen (formand), Viggo Buhl (indtrådt i 1953), Steen Carstensen og Flemming Laub (begge indtrådt i direktionen i 1955), sammen med greve Ahlefeldt Laurvig (som formand) udgør de fire Direktører tillige selskabets bestyrelse.
S/T> Christine< bygget 1890 på B & W til D.D.P.A. (det danske pretroleumsselskab a/s) . 2393 brt. Danmarks første tankskib.
S/T> Christine< bygget 1890 på B & W til D.D.P.A. (det danske pretroleumsselskab a/s) . 2393 brt. Danmarks første tankskib.
> Scandia < Nyborg (ex F.D. Asche 8.294 grt ejer Standard Oil Co USA). Bygget 1918 på Newport News Shipbuilde & Dry Dock Co.Solgt til D.D.P.A 1922 ( C. Holm Kbh). 1950 Solgt til Cia Maritima Iguana, (Sa hellenique transpetrole/A Romano Panama).
1950 ophugget i Savona Italien.
> Scandia < Nyborg (ex F.D. Asche 8.294 grt ejer Standard Oil Co USA). Bygget 1918 på Newport News Shipbuilde & Dry Dock Co.Solgt til D.D.P.A 1922 ( C. Holm Kbh). 1950 Solgt til Cia Maritima Iguana, (Sa hellenique transpetrole/A Romano Panama).
1950 ophugget i Savona Italien.
S/T > Petrolea < 480 brt. Bygget 1904 på Københavns Flydedok & Skibsværft til D.D.P.A. 1952 solgt til C. Marquadt Eggersund udstyret med Diesel motor omdøbt til > Tankbjerg < 1958 solgt til H.P. Jacobsen Fredericia omdøbt til > Jacco < 1967 solgt til Rederiet Ullitz Jensen og sønner I/S ( AG Ullitz Jensen) Rudkøbing brugt til lager pram til 1969.
S/T > Petrolea < 480 brt. Bygget 1904 på Københavns Flydedok & Skibsværft til D.D.P.A. 1952 solgt til C. Marquadt Eggersund udstyret med Diesel motor omdøbt til > Tankbjerg < 1958 solgt til H.P. Jacobsen Fredericia omdøbt til > Jacco < 1967 solgt til Rederiet Ullitz Jensen og sønner I/S ( AG Ullitz Jensen) Rudkøbing brugt til lager pram til 1969.
S/T > DANIA < ( Nyborg) bygget 1925 Københavns Flydedok & Skibsværft til D.D.P.A. 1952 solgt til Ario Ceriana Genova
Italien omdøbt til > Portoria < 1953 > Alcor. 1957 solgt til Jugoslavenska Tankerska Plovidba Zadar Y.S. omdøbt til > Sumecani < Ophugget 1961.
S/T > DANIA < ( Nyborg) bygget 1925 Københavns Flydedok & Skibsværft til D.D.P.A. 1952 solgt til Ario Ceriana Genova
Italien omdøbt til > Portoria < 1953 > Alcor. 1957 solgt til Jugoslavenska Tankerska Plovidba Zadar Y.S. omdøbt til > Sumecani < Ophugget 1961.
M/T Christian Holm ( ex christian )
Bygget
1927 på B & W Kbh til D/S A/S Myren ( Holm & Wonsild Kbh)
1930 solgt til D.D.P.A. ( C.F Holm ) Nyborg. omdøbt til > Christian Holm <.
og blev rederiets første motor tankskib.
1940 lagt op på St Thomas, sammen med Scandia de overgav sig til en Hollandsk Fregat Van Kinsberg den 5. Feb 1941 ved indsejlingen til Paria bugten. 1941- Ministeriet for shipping/ M.O. WT ( anglo american oil og kom begge under Engelsk flag.
co ltd, mgrs) London BR 171462. 1945 tilbage til D.D.P.A. 1953 solgt til Tyrkiet ( Nazim Kalkavan Istanbul)
1959 ophugget samme sted.
M/T Christian Holm ( ex christian )
Bygget
1927 på B & W Kbh til D/S A/S Myren ( Holm & Wonsild Kbh)
1930 solgt til D.D.P.A. ( C.F Holm ) Nyborg. omdøbt til > Christian Holm <.
og blev rederiets første motor tankskib.
1940 lagt op på St Thomas, sammen med Scandia de overgav sig til en Hollandsk Fregat Van Kinsberg den 5. Feb 1941 ved indsejlingen til Paria bugten. 1941- Ministeriet for shipping/ M.O. WT ( anglo american oil og kom begge under Engelsk flag.
co ltd, mgrs) London BR 171462. 1945 tilbage til D.D.P.A. 1953 solgt til Tyrkiet ( Nazim Kalkavan Istanbul)
1959 ophugget samme sted.
M/T Danmark blev i 1940 torpederet den 12 januar medens det lå til ankers på Inganess Bay Kirkwall Lastet med 8.200 t Benzin 5.760 t Petroleum den var på vej fra Aruba til Nyborg og var inde for visitering krigen var brudt ud.
Torpederingen blev udført af U-23 ført af Otto Kretschmer danmark eksploderede og delte sig i to dele og brød i brand agterskibet sank den 21 januar men forskibet blev bjerget og taget i brug som flydende lager for fyringsolie det kunde laste 5.419 t. Solgt i 1948 til Shell som flydende lager i Dublin hugget op 1953 i Faslane.
Kaptajn var S. Madsen.
Min morbror og en onkel samt min stedfar var ombord ved torpederingen.
M/T > Danmark < Bygget 1931 på B & W Kbh til D/S A/S Myren ( Holm & Wonsild Kbh) 1934 solgt til D.D.P.A. beholdte navnet Danmark.
M/T > Danmark < Bygget 1931 på B & W Kbh til D/S A/S Myren ( Holm & Wonsild Kbh) 1934 solgt til D.D.P.A. beholdte navnet Danmark.
Forskibet af M/T Danmark som blev bjerget blev brugt som lager af fyringsolie
Forskibet af M/T Danmark som blev bjerget blev brugt som lager af fyringsolie
M/T Peter Hurll & Esso København
M/T Peter Hurll bygget Bygget i England på¨Hebburn-on-tyne. Palmers shipbuilding & Iron Co Ltd 1930
M/T Peter Hurll bygget Bygget i England på¨Hebburn-on-tyne. Palmers shipbuilding & Iron Co Ltd 1930
M/T Peter Hurll blev sejlet til København af dansk besætning, og skiftede navn til > Esso København < ved midtermolen i københavn. Her med malerstilling rigget til i stævnen, og endnu ses den gamle navnestander i formasten 21-08-1948.
Med D.D.P.A.`s Skorstensmærke.
D.D.P.A. Skiftede sit firma navn om i juni 1952 til DANSK ESSO A/S.
M/T Peter Hurll blev sejlet til København af dansk besætning, og skiftede navn til > Esso København < ved midtermolen i københavn. Her med malerstilling rigget til i stævnen, og endnu ses den gamle navnestander i formasten 21-08-1948.
Med D.D.P.A.`s Skorstensmærke.
D.D.P.A. Skiftede sit firma navn om i juni 1952 til DANSK ESSO A/S.
M/t Esso København. Jeg havde fornøjelsen, at sejle med i 1960 som messedreng for maskinassistenterne. Vi sejlede mest på Fawley (marine terminal) hvor vi lastede til danmark København, Nyborg, og Esbjerg. Vi lastede også i Aruba (caribien) til Danmark.
jeg husker tydeligt 1952 2. juledag var vi til julefrokost hos min faster og onkel de havde et hus lige ned til Nyborg Fjord ( jeg var 8 år). Pludselig lød der et odentlig brag og hele huset rystede, min onkel for op han havde lige fået lagt oliefyr ind og troede at det var sprunget i luften, så han for ned i kælderen.
Men det var Esso København der var sejlet på en mine ud for Knudshoved med agter skibet mener der var en som fik knust hælen, men ingen tab af meneskeliv.
Skibet var ikke mere beskadiget en det kunne repareres.
I 1963 var jeg med et skib fra D.F.D.S M/S Klausholm vi sejlede på England fra København, Liverpool, Manchester kanalen, og Bristol, men inden vi gik til England havde vi et par danske byer og et par i Norge.
Denne gang skulle vi til Odense, men måtte opgive og sejle til Kolding for Esso København lå på tværs af Odense Kanal på vej til ophugning ved H.J.Hansen. Så Esso København blev 33 år.
Forskibet blev solgt til Store Nordiske telegraf selskab A/S Kbh, og bygget om til Kabelskib > Henry P. Lading <.
M/T Esso København. Nu med Dansk Esso`s Skorstensmærke
M/T Esso København. Nu med Dansk Esso`s Skorstensmærke
M/T Esso København på vej til Ophugning hos H.J.Hansen Odense. Lige før hun satte sig fast og på tværs i Kanalen.
M/T Esso København på vej til Ophugning hos H.J.Hansen Odense. Lige før hun satte sig fast og på tværs i Kanalen.
Henry H.P.Lading ( Det Store Nordiske telegraf Selskab A/S Kbh )
Forskibet af Esso København.
Henry H.P.Lading ( Det Store Nordiske telegraf Selskab A/S Kbh )
Forskibet af Esso København.
M/T Esso Balder (ex Dollart) bygget i Kiel Howaliswerke 1934 til tyske ejere.
Taget fra Tyskland af den danske regering i 1946. Solgt 1948 til Dansk Esso og omdøbt til Esso Balder.
1958 solgt til Constantin Diamantis Piraeus omdøbt til > Edessa < ophugget 1987.
M/T Esso Balder (ex Dollart) bygget i Kiel Howaliswerke 1934 til tyske ejere.
Taget fra Tyskland af den danske regering i 1946. Solgt 1948 til Dansk Esso og omdøbt til Esso Balder.
1958 solgt til Constantin Diamantis Piraeus omdøbt til > Edessa < ophugget 1987.
M/T Esso Nyborg bygget på B & W 1943 men først gjord sejlklar 1945
1962 solgt til Monrovia omdøbt til > Mark Slavin <
M/T Esso Nyborg bygget på B & W 1943 men først gjord sejlklar 1945
1962 solgt til Monrovia omdøbt til > Mark Slavin <
M/T Esso Hermod Bygget i 952 af DW Kremer Sohn, Elmshorn Tyskland til Dansk Esso A/S.
1965 solgt til Butmar Campania, Siciliana di Arm, Perlermo Italien omdøbt til > Meolia < solgt igen til et andet Italiens ikke omdøbt Slettet 2001/02.
M/T Esso Hermod Bygget i 952 af DW Kremer Sohn, Elmshorn Tyskland til Dansk Esso A/S.
1965 solgt til Butmar Campania, Siciliana di Arm, Perlermo Italien omdøbt til > Meolia < solgt igen til et andet Italiens ikke omdøbt Slettet 2001/02.
M/T Esso Odin. Bygget i 1954 af DW Kromer sohn Elmshorn Tyskland til Dansk Esso A/s.
1965. solgt til petromar Soc Venezia Italien. Omdøbt til > Cimon <
senere solgt til ISMR Genova ikke omdøbt .Ophugget ????
M/T Esso Odin. Bygget i 1954 af DW Kromer sohn Elmshorn Tyskland til Dansk Esso A/s.
1965. solgt til petromar Soc Venezia Italien. Omdøbt til > Cimon <
senere solgt til ISMR Genova ikke omdøbt .Ophugget ????
M/T Esso Aarhus Ophugning
Esso Aarhus ved sin afslutning slut med at vælte sig i bølgerne blå.
26-09- 1978 Inveskeithing.
Esso Aarhus ved sin afslutning slut med at vælte sig i bølgerne blå.
26-09- 1978 Inveskeithing.
M/T Esso Aalborg 32.100 tdw. Bygget på Odense Stålskibsværft 1959 til dansk Esso A/S.
Solgt 1974 til Esso Tankers Inc Monrovia Liberia flag.
Ophugget i Kaohsiung 14-04-1978.
M/T Esso Aalborg 32.100 tdw. Bygget på Odense Stålskibsværft 1959 til dansk Esso A/S.
Solgt 1974 til Esso Tankers Inc Monrovia Liberia flag.
Ophugget i Kaohsiung 14-04-1978.
M/T Esso Danmark 32.200 Tdw.
Bygget 1960 på Odense stålskibsværft til Dansk Esso A/S.
175 solgt til Esso Tankers Inc Monrovia Liberia flag.
18-04-1978 ophugget i kaohsiung.
M/T Esso Danmark 32.200 Tdw.
Bygget 1960 på Odense stålskibsværft til Dansk Esso A/S.
175 solgt til Esso Tankers Inc Monrovia Liberia flag.
18-04-1978 ophugget i kaohsiung.
Esso Rønne. 1030 Tdw. Bygget 1963 ved Rendsburg Krøgewerft som >Terkol < til rederiet Terkol Aarhus Dk. 1965 solgt til Dansk Esso A/S og omdøbt til Esso Rønne.
1977 Solgt til Bergmann rederi i Ørbæk på Fyn omdøbt til > Bellan Fire <. 1977 Solgt til Evripos Shipp Co Piræus Grækenland. omdøbt til >Mark XIV.
1991 Solgt til Neptun Marine SA,Kingstown St. Vincent Island omdøbt > Fiandra < vdere skæbne ukendt.
Esso Rønne. 1030 Tdw. Bygget 1963 ved Rendsburg Krøgewerft som >Terkol < til rederiet Terkol Aarhus Dk. 1965 solgt til Dansk Esso A/S og omdøbt til Esso Rønne.
1977 Solgt til Bergmann rederi i Ørbæk på Fyn omdøbt til > Bellan Fire <. 1977 Solgt til Evripos Shipp Co Piræus Grækenland. omdøbt til >Mark XIV.
1991 Solgt til Neptun Marine SA,Kingstown St. Vincent Island omdøbt > Fiandra < vdere skæbne ukendt.
Esso Rønne her som > Fiandra < på vej gennem Korinth Channel.
Esso Rønne her som > Fiandra < på vej gennem Korinth Channel.
Slæbebåde og Lægtere D.D.P.A.
S/S Mjølner. 124 Grt Bygget 1920 på Werft Nordster Groningen Holland som S/S Lombok. til N V Handels-Mij. Techn Scheepvaart Bereau Navis Groningen. 28-09-1923 solgt til D.D.P.A. København og omdøbt S/S Mjølner. 1952 Dansk Esso A/S. 1957 solgt til Norge og omdøbt S/S Jarlen. Pris 100,000 norske Kr. ejer A/S jarlen (Gustav Hansen) Bergen. 1961 vidersolgt til Bergenske D/Sa/S Thorolf Schøtt Bergen. maj 1965 solgt til Einar Cook Bergen til ophugning.
S/S Mjølner. 124 Grt Bygget 1920 på Werft Nordster Groningen Holland som S/S Lombok. til N V Handels-Mij. Techn Scheepvaart Bereau Navis Groningen. 28-09-1923 solgt til D.D.P.A. København og omdøbt S/S Mjølner. 1952 Dansk Esso A/S. 1957 solgt til Norge og omdøbt S/S Jarlen. Pris 100,000 norske Kr. ejer A/S jarlen (Gustav Hansen) Bergen. 1961 vidersolgt til Bergenske D/Sa/S Thorolf Schøtt Bergen. maj 1965 solgt til Einar Cook Bergen til ophugning.
Slæbebåden S/S > VOLMER < D.D.P.A. (ex Hans)
bygget i Martenshock Gebr. G & H Bodewes
Volmer kæntret og sank den 30-05 1943 på en rejse fra Danzig til danmark med lægteren Hejmdal på slæb med råolie. Ulykken menes at der på grund af kulmangel havde Volmer taget 10 tons ekstra som dækslast og det var grunden til forliset. Seks mand omkom ved forliset.
Slæbebåden S/S > VOLMER < D.D.P.A. (ex Hans)
bygget i Martenshock Gebr. G & H Bodewes
Volmer kæntret og sank den 30-05 1943 på en rejse fra Danzig til danmark med lægteren Hejmdal på slæb med råolie. Ulykken menes at der på grund af kulmangel havde Volmer taget 10 tons ekstra som dækslast og det var grunden til forliset. Seks mand omkom ved forliset.
Slæbebåde Mjølner og Tanklægteren Odin langs kaj i Nyborg (min Farfar 4 fra Højre).
Odin bygget 1904 Hvor ?? 351 Grt 640 Dwt.
ejer A/B Pera ( P. Palen) Natraby Varnø Sverige. Juni 1920 solgt til D.D.P.A. og Døbt > ODIN < 1920 ombygget på Nakskov skibsværft nu hjemhørende Nyborg.
1952 Dansk Esso A/S. 1954 solgt til Bergen. 1958 solgt OK Olie A/B Stockholm. 1970 solgt til S.E. Jensen & S. Larsen, Satsjø - Boo. 1971 solgt til J.Hemberg A/S Halmstad omdøbt til >MILJØ II < 1970 solgt til afvikling A/B Stockholm.
Slæbebåde Mjølner og Tanklægteren Odin langs kaj i Nyborg (min Farfar 4 fra Højre).
Odin bygget 1904 Hvor ?? 351 Grt 640 Dwt.
ejer A/B Pera ( P. Palen) Natraby Varnø Sverige. Juni 1920 solgt til D.D.P.A. og Døbt > ODIN < 1920 ombygget på Nakskov skibsværft nu hjemhørende Nyborg.
1952 Dansk Esso A/S. 1954 solgt til Bergen. 1958 solgt OK Olie A/B Stockholm. 1970 solgt til S.E. Jensen & S. Larsen, Satsjø - Boo. 1971 solgt til J.Hemberg A/S Halmstad omdøbt til >MILJØ II < 1970 solgt til afvikling A/B Stockholm.
D.D.P.A.`s Tanklægter > Hejmdal < ved kaj i Nyborg.
D.D.P.A.`s Tanklægter > Hejmdal < ved kaj i Nyborg.
Tanklægteren > Thor > ved at laste i Nyborg ved Essos tanklager Avernakke´s oil pier.
Tanklægteren > Thor > ved at laste i Nyborg ved Essos tanklager Avernakke´s oil pier.
Mjølner i Nyborg Østerhavn
Mjølner i Nyborg Østerhavn
|
|
 |
|
|
|