Senere i 1979 mønstrede jeg Mærsk Boulder i Sharjah Arabiske Emirater, vi var uden job den første uge, så vi hyggede os.
Vi blev sendt ud til en Ø
"Das Island", hvor vi skulle sejle som slæbebåd sammen med 2 mindre slæbebåde (arabiske) vi bugserede supertankere til og fra Olie Pierne, vi havde en tre tørns skift, med de to andre skibe.
Så hver 3. dag lå vi i havn, der kunne kun ligge et skib af gangen.
Vi blev kaldt ud til en Spansk Supertanker, der var gået på grund "t/t Barcelona" Ved højvande fik
vi den slæbt af grunden, og for det (takket være skipperen han fik t/t Barcelona til at skrive under på en lloyds åben) modtog vi bjergeløn.
Fordeling.
Rederi (2/3): = Kr. 412.164,11
Fører og Besætning:
274.776,07
Fører (1/3) : = 91.592,02
____________________________________________
Til fordeling blandt resten
af besætning.................
183.184,05
Min andel udgjorde Kr. 19.233,00 det var noget der lunede vi var 9 mand ombord.
Den dag vi skulle afløses lå vi ved kaj, vi havde
gjort hele skibet rent, og gik bare og ventede på vores afløsere skulle komme.
Kl 10 om formiddagen blev vi kaldt ud, til et Norsk ejet Tankskib med Fillipinsk besætning, den havde haft en eksplosion
i maskinrummet, og besætningen var gået i redningsbådene.
Da vi kom til stedet var der 2 redningsbåde, vi fik de skibsbrudne ombord flere var forbrændte og i chok smurt ind i olie.
En meget hårdt såret med knust baghovede blev hejst ombord i en Helikopter på vej ind til Das Island. Vores afløsere stod på kajen da vi ankom, og det var et ikke særligt rent skib vi afleverede, men vi reddede dog 30 søfolk.
Desværre var der nogle der omkom husker ikke hvor mange manden der blev taget op i Helikopteren døde af sine kvæstelser.
Flyet der kun afgik en gang om dagen var
fløjet, men der blev Chartret et lille fly der fløj os til Dharan så vi kunne nå det fly vi skulle med hjem, piloten fløj rundt om det forliste skib. Der var Kun agterenden oven vandet og vi kunne se at det var
en stor eksplosion der havde fundet sted.
Vi hørte aldrig noget fra det Norske rederi ikke engang tak.